zondag 10 oktober 2021

Stoer strijdend Luctor B1 speelt met hart op Sallands Slagveld

 

Elke millimeter werd met hand en tand verdedigd

"Oh da's jammer, deze komen uit de fabriek." Uw IWEKB-verslaggever had zich er nog zo op verheugd: De zelfgedraaide ballen gehakt van ROHDA Raalte. Jaren geleden had de Sallandse club op de entourage van het bezoekende Luctor D1 een onvergetelijke indruk gemaakt toen zij zich tegoed deden aan de met liefde gedraaide ballen uit de ROHDA-keuken. Maar dit jaar moesten de gasten het doen met fabrieksballen. Geen slechte hoor, maar niet van het hemelse niveau van destijds. 

Geen slechte bal, maar niet van het niveau van jaren terug. Net als het Eerste van ROHDA eigenlijk

Het geld was waarschijnlijk op bij ROHDA voor duurdere ballen gehakt, dat geld is namelijk in de peperdure modernisering van de kantine gegaan. Er stond een videowand in een lounge-hoek die opgebouwd was uit negen (9!) flatscreen tv's en als je wat bestelde uit de keuken dan kreeg je een futurischtisch ogende schijf in je handen gedrukt die begon te knipperen als je bestelling klaar was. Zaten we hier in een voetbalkantine of in de business-class lounge van Schiphol?


Dan nu naar de wedstrijd. Coach Huub moest weer improviseren omdat zowel Wesley als Antonio wegens lichamelijk ongemak waren afgehaakt. Sem uit de B2 (dat niet speelde vandaag) werd daarom weer aan de wedstrijdselectie toegevoegd. Maar met slechts 2 wissels mocht er niet veel misgaan met spelers in de wedstrijd. "We kunnen gewoon doorwisselen" aldus Huub, die het probleem ervan niet zag.

Naast de spelers was ook de staf dun bezet. Vlagger Koen moest voor de tweede achtereenvolgende week verstek laten gaan. Vorige week was hij in Walibi, vandaag op de Military in Boekelo. Wat een zak hooi, dames en heren. Afijn, teammanager/verzorger Patrick nam met frisse tegenzin de honneurs waar als grensrechter. 

Coach Huub besloot tegen zwaar favoriete ROHDA - immers tweeëneenhalf keer zo groot als Luctor - daarom met een alternatieve 4-1-3-2-formatie te gaan spelen met Sil als een soort strandjutter van verdwaalde ballen en opjager voor de viermansdefensie. Koploper ROHDA mocht het spel maken, Luctor wachtte rustig af op fouten van de Sallanders. Nu kun je veel zeggen over het domme geneul wat er vaak uit de mond van coach Huub komt, maar op voetbaltactisch gebied heeft hij ze allemaal wel op een rijtje. De wedstrijd ontvouwde zich in de eerste helft precies zoals het orakel uit de Ossenkoppelerhoek het zich had voorgesteld. 

ROHDA beet zijn tanden stuk op een gedisciplineerde Luctordefensie van waaruit de bezoekers met snelle tegenstoten in de tegenaanval gingen. En met succes. Teun stuurde Tristan met een leep diagonaal passje de diepte in. De vliegensvlugge vleugelspits ontdeed zich van zijn directe tegenstander, zag dat de keeper te ver naar links stond waarop hij de bal met een droge schuiver in de rechterhoek knalde: 0-1!

Tristan schiet de 0-1 binnen

ROHDA was weliswaar de dominante ploeg geweest, maar kansen had het nog niet kunnen creëren, in tegenstelling tot Luctor, dat steeds weer plaagstoten uitdeelde waarmee het ROHDA in verlegenheid bracht. Bijna verdubbelde Luctor de score na weer een aanval van de tandem Teun - Tristan. Een diagonale hoge pass reet de defensie van ROHDA open als een warm mes door een pakje boter. Tristan kon opnieuw uithalen maar dit keer miste zijn schot precisie en rolde rechts van het doel.



De gastheren hadden niet echt een plan B. In balbezit waren ze sterk, maar misten de creativiteit. Alle gevaar kwam uit dode spelmomenten. Dat ging lang goed voor Luctor, maar tegen het eind van de eerste helft scoorden de Sallanders de gelijkmaker uit een corner waarbij een ROHDA speler die was vrijgelaten de bal fraai diagonaal laag in de verre hoek schoot.

In de rust overlaadde Huub zijn jongens met complimenten. Ze deden precies wat hen was opgedragen en als ze dit in de tweede helft zouden volhouden dan was een resultaat haalbaar. De spelers knikten instemmend. Nog 40 minuten knallen. Hiervoor werden Sem en Jay ingebracht. Noah die niet meer verder kon (net terug na een rugblessure) en Tristan die last had van zijn voet namen plaats op de bank.

Bij ROHDA dat over twee blikken reservespelers beschikte (ipv twee spelers zoals Luctor) werden ook nieuwe krachten opgetrommeld. Hun nummer 15 was zo uit de kluiten gewassen (duwde Ryan als een bowlingkegel omver) dat hij zo bij ROHDA-2 mee kon doen. Het fysieke overwicht van ROHDA en het gebrek aan reserves bij Luctor was terug te zien op het veld. Teun liep als een oude man over het veld toen een heupblessure, opgelopen op de training, weer opspeelde. Toen hij ook nog zijn enkel verzwikte kon hij niet meer verder. Maar daar bleef het niet bij. Arnak kreeg in een duel een elleboog in de nek en ging bijna knock-out. Omdat Patrick vlagger was en Huub bezig was met de wissels greep uw IWEKB-verslaggever in de gauwigheid de waterzak en rende snel het veld over naar de onfortuinlijke Arnak. De back was nog helemaal groggy en had wel 10 minuten nodig om weer op de benen geholpen te worden.

Teun strompelt van het veld

Uit arren moede moesten Noah en Tristan - hun pijntjes verbijtend - weer terug de wei in. En er moesten nog een dik kwartier gespeeld worden. Het werd nu een uitputtingsslag waar Luctor de opdracht had om stand te houden tot het laatste fluitsignaal. ROHDA trok een nieuw blik reserves open en gooide alles uit de kast. Het was pompen of verzuipen. Het beukte en beukte op de Luctormuur die angstaanjagend kraakte, maar niet brak. Huubs jongens gooiden hun ziel en zaligheid in de strijd om het kostbare punt over de streep te trekken. Het was fascinerend te zien hoe het onderdeurtje Delano elk duel met tegenstanders die een kop groter waren, onverschrokken aanging. Bijna was alle inspanning voor niets geweest toen een hoge boogbal over de 3,5 turvenhoge Hidde zeilde. Met een herculiaanse krachtsinspanning wist hij de bal - via een zenuwslopend kusje op de lat - over het doel te wippen. De meegereisde fans in het uitvak hadden het niet meer. 

Tegelijkertijd ontstond er door de belegering op de Luctorhelft een enorme ruimte om uit te breken. De dominantie van ROHDA was weliswaar groot, maar de gevaarlijkste ploeg bleef Luctor vreemd genoeg. De grootste kans uit de tweede helft was voor Jay die uit een counter bijna de 1-2 tegen de touwen schoot. Zijn schot ging rakelings over. 

Toen de blessuretijd was aangebroken vroeg Teun of hij er weer in mocht. "Kost weer wat tijd en ik kan misschien nog iets doen bij een counter". Huub, die verder ook geen andere konijnen in zijn hoge hoed had zitten kon zich hier wel in vinden. "SCHEIDS WISSEL!!" riep Huub in de tweede minuut van de blessuretijd. De bank van ROHDA (Bestaand uit een coach, leider, veldtrainer, materiaalman, diëtist, fysio en mental coach) ontplofte bijna van woede vanwege deze actie, die overduidelijk alleen bedoeld was om tijd te rekken. Een vreemde reactie want het was gewoon volgens de spelregels. 

Het was ook wel grappig om te zien hoe Jay (die nog kakelfris oogde) werd gewisseld voor Teun die het veld in strompelde als een piraat met een houten poot. Twee minuten later blies scheidsrechter Veltmaat het laatste fluitsignaal. Ze hadden het gered! De onverwachte remise werd gevierd als een kampioenschap door Luctor. ROHDA kon het puntverlies maar moeilijk verkroppen. Scheidsrechter Veltmaat was de gebeten hond omdat hij in de ogen van de staf veel langer had moeten bijtrekken. Daar had Luctor natuurlijk geen boodschap aan. Met stralende gezichten zochten ze de kleedkamer op.



Het uitvak moest ook even bijkomen van de spanning. Slecht voor je hart dit soort wedstrijden maar goed voor de Luctorziel. De ploeg die worstelde en bovenkwam deed vandaag zijn naam eer aan.


We hebben meer foto's zoals altijd, die u allemaal HIERRR kunt bekijken.




zondag 3 oktober 2021

Luctor B1 zet in tweede helft orde op zaken tegen aartsrivaal PH


Luctor B1 heeft het zichzelf niet makkelijk gemaakt dit seizoen. Het is een team met sympathieke jongens, dat leuk kan voetballen, maar het heeft wellicht iets te veel hooi op de vork genomen door zich in te schrijven voor de Hoofdklasse. Hierbij moet gezegd worden dat dit niveau normaal gesproken niet te hoog gegrepen zou hoeven te zijn, maar om de een of andere redenen zijn er in deze competitie dit jaar een handvol ploegen van divisieniveau die eveneens gekozen hebben om een jaartje Hoofdklasse te doen. 

Excelsior, HHC, Helios, Rohda Raalte zijn clubs waar selectiespelers voor het oprapen liggen. Daartegen moet onderdeurtje Luctor het dit jaar dus opnemen. Er zit weinig anders op dan puntjes bijelkaar sprokkelen tegen ploegen als Hulzense Boys, Diepenveen, MVV, dat werk.

En..... dan is er natuurlijk Luctor tegen PH. Altijd de wedstrijd van het seizoen. Dit keer zelfs twee keer, want nog geen maand geleden stond hetzelfde affiche in het bekertoernooi op de rol. Luctor was er alles aan gelegen om de 3-1 bekerwinst in de competitie nog eens dunnetjes over te doen. Want wie je bij de club ook spreekt, als je van PH wint, dan is alles goed. 

Coach Huub (zelf een ON-ner van origine) wist wat hem te doen stond: de drie punten op De Horst houden. Daar had hij nog wel een beetje een hard hoofd in vanwege ziektes en absenties. Wesley en Teun waren net terug uit de lappenmand en Noah ontbrak vanwege een familietrip. Ook vlagger Koen ontbrak omdat hij het kennelijk belangrijker vond om met een vriendin naar Walibi te gaan. "Kon'ie niet onderuit" aldus coach Huub. Is ook wel heel belangrijk, Walibi.

Afijn grensrechter Kevin van de D1 werd opgetrommeld om in te vallen. Dat kon net, want er zat precies 90 seconden tussen het laatste fluitsignaal van de D1 pot op het hoofdveld en het eerste piepje bij de B1 op het kunstgrasveld. Jeugdvoorzitter Edwin rende gauw even naar de scheids om te zeggen dat de grensrechter onderweg was.

Edwin op weg naar de scheids met de mededeling dat de grens er aan komt

Als je het over de duivel hebt

Vangen Kevin!!

Komt'ie!

Topper

Dan nu de wedstrijd. Net als in de beker begon Luctor sterk, maar PH had de zaakjes achterin nu beter op orde dan toen. De score werd nog wel geopend door Delano die uitstekend werd bediend door Jay vanaf rechts. Daarna was Luctor ook nog wel de betere ploeg, gevaarlijk over de flanken met Tristan die als een brommer langs de lijn scheurde. Jay had de 2-0 op zijn schoen, maar kreeg het van heel dichtbij nog voorelkaar om de bal over te schieten. 

Niet veel later kreeg Luctor het deksel op de neus. Met een verdwaalde hoge bal die slecht door de Luctordefensie werd weggewerkt kreeg PH de gelijkmaker op een presenteerblaadje geserveerd. Het stond zomaar 1-1. 

Luctor ging weer op zoek naar een voorsprong, maar PH hield de boel tot de rust goed dicht. Na de pauze moest het dan maar gebeuren. Dat ging nog een hele klus worden voor de jongens van coach Huub want direct na rust scoorde PH uit een corner waar Luctor het rechterdoelgebied totaal genegeerd had. De PH-speler kon de bal vogeltjevrij binnnenvolleren. Het stond 1-2.

Het kwam nu goed van pas dat de spelers goed hadden geluisterd naar teammanager Patrick die vooraf had gewaarschuwd dat PH weliswaar de underdog was, maar best op voorsprong kon komen. Dan was het zaak om de kopjes niet te laten hangen en gewoon de mouwen op te stropen. "Kein geloel, fußball spielen." Zou Ernst Happel gezegd hebben. En zo geschiedde. 



Na een aanval uit het boekje over de schijven Lucas, Kervork, Sil en eindstation Hein, scoorde Luctor de gelijkmaker. Daarna ging Luctor volle bak op zoek naar de winst. De verkouden spelverdeler Teun, die al na 10 minuten op eigen verzoek werd gewisseld "Ik ben toch te ziek, Huub", moest het laatste kwart van de wedstrijd er toch weer in om voor een impuls op het middenveld te zorgen. De gewaagde invalbeurt pakte goed uit. Luctor had PH in de slotfase volledig in de houdgreep. Sil's voorzet die onderweg werd aangeraakt kreeg zoveel effect mee dat de PH-keeper hem door de vingers liet glippen. Het slotakkoord was voor snotneus Teun. Hij dribbelde zich vrij en schoot op doel. De keeper kon de bal tegenhouden maar uit de chaotische rebound was Teun er als de kippen bij om alsnog de 4-2 binnen te schieten. 

Wederom een dikverdiende zege voor Luctor B1 tegen de vrienden uit de Schelfhorst. Voor vele volgers van dit team is het seizoen dus al geslaagd. 

Tot slot willen we nog even een pluim uitdelen aan scheidsrechter Kohinor. Deze grote grijze fluitgeitebreier voelde de wedstrijd perfect aan en in plaats van kaarten uit te delen nam hij spelers na een overtreding even apart voor een schoolmeesterlijke preek. Hiermee ontaardde de derby niet in een ordinaire schoppartij, want die kennen we ook in de kleurrijke historie van Luctor tegen PH.

Hulde voor Grote Grijze Geitebreier Kohinor


Wilt u meer foto's zien? Klikt u dan HIERRR voor de link naar het webalbum.

woensdag 22 september 2021

Voorzitter Nijkamp eist basisplaats en aanvoerdersband op in Luctor 1

Kort Nieuws: In navolging van Ronnie Brunswijk, de 60-jarige voorzitter van Inter Moengotapoe uit Suriname, die gisteren zichzelf opstelde in een kwalificatiewedstrijd voor de Noord-Amerikaanse Championsleague, zal zondag a.s. Luctorvoorzitter Sandor Nijkamp als aanvoerder aantreden in het eerste team van Luctor tegen Losser. "Als hij het kan als 60 jarige, dan moet ik het zeker kunnen." Aldus een gretige Nijkamp.

Medebestuursleden Marian Bos, Rob de Groot en Hans Oldenbroek denken er nog over na of ze Nijkamp zondag aanstaande gaan vergezellen in de basisopstelling.


Verse krachten voor Luctor 1


zondag 12 september 2021

Pak slaag Luctor B1 in bekerderby met 4 penalty's, 11 goals, 2 keer geel, 1 keer rood.


Toen het laatste fluitsignaal eindelijk klonk van scheidsrechter Dekker was er een zucht van opluchting te horen bij de Luctorfans: "Pfff dat zit er op". Zojuist was Luctor B1 in de bekerkraker tegen ON B1 getrakteerd op een ongenadig pak slaag: 9-2.

Vooraf werd stiekem gehoopt dat de underdogs uit Almelo-Noord bij hun grote broer voor een stunt zouden kunnen zorgen. De afgelopen jaren was het immers vaker gelukt om de divisieploeg te verrassen. Maar dit jaar deed ON wat er van hen werd verwacht, Luctor verslaan. Het zat er nooit echt in vandaag voor het team van coach Huub. Door twee vroege kadootjes van de bezoekers keek Luctor al snel tegen 2-0 achterstand aan waarna ON ook nog via een snelle aanval de 3-0 maakte. 


Pas daarna begon Luctor door te krijgen hoe het ON kon bestrijden. Onder aanvoering van Sil, een ninja op Nikes met noppen, werden de spelers van de thuisploeg opgejaagd. Als een vliegende octopus was Sil steeds ter plaatse om naderend onheil van ON met een van zijn acht tentakels onschadelijk te maken. Het was jammer dat we er maar eentje van hadden rondlopen op het veld. Nog twee van deze veelvraten in het team en ON zou met huid en haar zijn opgepeuzeld, maar het monster ON was te groot voor Sil alleen. 

Sil rust even uit na zijn 167e onderschepping

Toch was Luctor in de tweede fase van de eerste helft gelijkwaardig aan ON en maakte het via een penalty van Hein (Teun kreeg een schop in de zestien) de aansluitingstreffer. Even leek het er op dat Luctor zich weer in de wedstrijd kon vechten maar die hoop werd een seconde voor rust de grond in geboord door de vierde goal van ON. BAM!

Na de pauze vloeiden de krachten langzaam uit de Luctorspelers en moesten ze mede door 3 penalty's tegen, waarvan er nog eentje op maginifieke wijze gestopt werd door Hidde, een smadelijke 9-2 nederlaag accepteren. 

Wereldredding Hidde, gadegeslagen door zijn vuistenballende zaakwaarnemer (met eega) 

Een rode kaart voor Lucas voor hands in de zestien, maakte het drama compleet voor de bezoekers. Daar veranderde de tweede goal van Luctor (Karakteristieke Ryan Polkopbal) niets aan. Helaas pindakaas. Volgende week pakken we de draad weer op tegen MVV. 

Voor alle foto's verwijzen wij u als altijd naar het webalbum dat u HIERRR kunt bekijken.

woensdag 8 september 2021

RECTIFICATIE: Bericht over Wethouder Maathuis blijkt fake nieuws. Luctor wordt geen kakclub.

Geachte lezer. Gisteren kon u op deze plek lezen over een facebookbericht dat wethouder Arjen Maathuis had geplaatst waarin hij plannen had om Almelose voetbalclubs op te heffen en te transformeren naar voetbal- en tennisclubs.

Naar nu blijkt, is dit bericht volledig uit de lucht gegrepen! De facebookpost leek veel op een andere daadwerkelijke post van wethouder Maathuis waarin hij zijn ideeën op het gebied van sociale woningbouw en samenstelling van de Almelose bevolking ontvouwde.

De redactie van Ik Worstel En Kom Boven staat nog voor een raadsel hoe dit fakebericht door de dichte mazen van het net zijn geglipt en gaat dit tot de bodem uitzoeken. "We vermoeden dat Russische hackers het verhaal in de wereld hebben gebracht" aldus een furieuze hoofdredacteur.

Wij van Ik Worstel En Kom Boven betreuren het ten zeerste dat we met dit bericht de heer Maathuis en het Luctorbestuur in verlegenheid hebben gebracht. Dat was niet de bedoeling. 

Tot slot het volgende: Mensen die dit blog lezen raden wij aan om even te klikken op het 'Over ons' tabje van deze site. Dan wordt u hopelijk meer duidelijk hoe serieus u de schrijfsels op deze plek moet nemen.

dinsdag 7 september 2021

Luctor moet wijken voor hockey- en tennisclubs als het aan Wethouder Arjen Maathuis ligt

 BREAKING: Vandaag werd het bestuur van Luctor opgeschrikt door een bericht op de sociale media van wethouder Arjen Maathuis.


De post komt kort nadat hij zich ook al had uitgelaten over het aantal bijstandsgerechtigden en aantal sociale huurwoningen in Almelo. Ook daar wil hij paal en perk aan stellen. (zie onder)

We hebben geprobeerd contact te leggen met Luctorvoorzitter Nijkamp maar hij was net als zijn medebestuursleden nog niet bereikbaar voor commentaar. Er wordt nu namelijk druk overleg gevoerd of Luctor evt kan fuseren met voetbalclub MVV of dat het zich laat transformeren naar hockey/tennisclub. 

Wordt vervolgd.

maandag 6 september 2021

Teammanager zaagt aan stoelpoten afwezige Huub Knoop, na klinkende bekerwinst op PH



We hoeven u niet te vertellen dat er in de voetballerij geen zekerheden bestaan. Het ene moment ben je nog coach, en een wedstrijd later ben je aan de kant gezet door een bestuur dat opportunisme verwart met daadkracht. Dit komt voor op alle niveaus, Frank de Boer kan er over meepraten, maar ook in het jeugdvoetbal zie je met enige regelmaat dat coaches midden in het seizoen hun biezen kunnen pakken.

Wij van Ik Worstel En Kom Boven willen nu geen slapende honden wakker maken, maar de technische commissie zal ongetwijfeld op de hoogte zijn gesteld van de verrichtingen van Luctor B1 in de bekerkraker tegen PH B1. Het geval wil, dat het team die wedstrijd niet door Huub maar door zijn vervanger teammanager Patrick werd gecoacht en dat Luctor B1 als glorieuze overwinnaar van het veld stapte. 

Bovendien was het spel, met name in de eerste 20 minuten, om van te watertanden geweest. Luctor overrompelde PH met pressing en flitsende aanvallen wat resulteerde in 3 doelpunten voor de thuisclub binnen een kwartier. (Via de parkwegbuurjongens Hein, Noah en Teun) De toeschouwers keken hun ogen uit. "Dat wordt 8-0 zo" werd er geroepen. En daar had het ook alle schijn van. Maar zover kwam het niet. PH kreeg na een kwartier meer vat op de wedstrijd terwijl Luctor gas terugnam en krachten leek te sparen. De bezoekers maakten via oud Luctoriaan Gijs de aanluitingstreffer, waarna de wedstrijd redelijk in evenwicht kwam. Dat was prima voor Luctor maar niet voor PH natuurlijk. Zij kregen het niet voor elkaar om Luctor nog meer pijn te doen wat zorgde voor frustraties bij coach en spelers. De scheids moest het regelmatig ontgelden als er weer een beslissing in twijfel werd getrokken.

Het hielp daarbij niet dat de leidsman een paar dagen daarvoor een foute instructie had meegekregen van de KNVB met betrekking tot de regels van wisselspelers. Vooraf had hij aan interim-coach Patrick te kennen gegeven dat de KNVB-regels niet toelaten om door te wisselen. Om de een of andere reden was hem niet bekend dat er vanaf dit seizoen nieuwe regels gelden waardoor er nu 7 spelers gewisseld mogen worden per team, in maximaal 3 wisselmomenten EN dat spelers weer terug in het veld mogen komen. De coach van PH kende die regel wel (maar wist niet van het misverstand bij de arbiter) en wilde in de tweede helft een speler opnieuw inbrengen maar daar moest de scheids niets van weten. Toen waren de poppen aan het dansen. De PH coach pakte zijn smartphone erbij en wilde nog tijdens de wedstrijd de scheids hiervan op de hoogte stellen. Tevergeefs, de scheids hield voet bij stuk. 

Er waren maar twee wisselspelers bij Luctor

Afijn, tussen de coach van PH en de scheids kwam het niet meer goed. PH voelde zich ernstig benadeeld, maar dat was maar ten dele het geval. Luctor, dat slechts over twee wissels beschikte kon natuurlijk net als PH niet doorwisselen in de tweede helft, terwijl er enkele spelers, waaronder aanvoerder Sil, gebust en op hun wenkbrauwen lopend de wedstrijd moesten uitspelen. Met pijn vertrokken gezichten stelden de spelers van interimcoach Patrick de bekerzege veilig. Gezien de fantastische openingsfase was dit dik verdiend.

Een mooie overwinning dus voor interim-coach Patrick die hiermee meteen zijn visitekaartje heeft afgegeven. Hij was slim genoeg om - héél diplomatiek - alle ambities naar de plek van coach Huub weg te wuiven, maar iedereen die een tijdje meeloopt in de voetballerij weet dat Patrick afgelopen zaterdag de eerste van vier poten onder de stoel van coach Huub heeft weggezaagd. Binnenkort zullen we zien hoeveel er nog zullen volgen.

We hebben nog meer foto's van de wedstrijd die u HIERRR kunt bekijken.